Ångerrätt och Returer hos Chill Buddy
1. Ångerrätt
1.1. Din rätt att ångra köpet Som kund hos Chill Buddy har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning. Detta är i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
1.2. När börjar ångerrätten gälla? Ångerrätten börjar löpa från den dag du mottar din vara eller, i fallet med delleveranser, den sista varan.
1.3. Hur utövar du ångerrätten? För att utöva din ångerrätt ska du meddela oss tydligt via e-post på [email protected] inom 14 dagar från mottagandet. Du kan använda den standardblankett som Konsumentverket tagit fram, men det är inget krav.
2. Returpolicy
2.1. Retur av varor När du har meddelat oss om ditt beslut att ångra köpet, har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varorna. Produkterna ska returneras i originalförpackning och vara i oskattt skick. Returfrakten bekostas av dig som kund.
2.2. Returkostnader Vid retur av produkter står du som kund för returfrakten. Kostnaden för returfrakten är 199 kr.
2.3. Ej upphämtade paket Vid ej upphämtade paket debiteras en avgift på 199 kr för hantering av returfrakt och expeditionskostnader.
2.4. Returadress För att returnera varor, vänligen kontakta oss först på [email protected] för att erhålla en retursedel och vidare instruktioner.
3. Undantag från Ångerrätten
3.1. Varor undantagna från ångerrätten Vissa varor omfattas inte av ångerrätten:
- Produkter med bruten försegling som av hälso- eller hygienskäl inte kan återlämnas.
- Produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
3.2. Värdeminskningsavdrag Om en vara har använts mer än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion, har Chill Buddy rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som kan uppgå till 100% av varans värde.
4. Återbetalning
4.1. När sker återbetalning? Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utöva ångerrätten. Återbetalningen sker dock först när vi mottagit de returnerade varorna eller när du har visat att du har skickat tillbaka varorna.
4.2. Hur sker återbetalning? Återbetalningen sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen om inget annat uttryckligen avtalats. Inga extra avgifter tillkommer för återbetalningen.
4.3. Fraktkostnader Den ursprungliga fraktkostnaden återbetalas inte vid en retur. Om återbetalningen minskar det ursprungliga ordervärdet till under tröskeln för fri frakt, kan ytterligare fraktkostnader tillkomma.
5. Reklamationer och Felleveranser
5.1. Reklamation av skadade eller felaktiga produkter Om du mottagit en skadad eller felaktig produkt, kontakta oss omedelbart på [email protected]. Vi kommer att hjälpa dig med en ersättningsleverans eller återbetalning.
5.2. Hantering av reklamationer Reklamationer behandlas i enlighet med Konsumentköplagen (1990:932). Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten och du får en ny produkt eller en återbetalning.
5.3. Felleveranser Vid felleveranser eller saknade varor, kontakta oss på [email protected] inom 24 timmar från mottagandet av leveransen så hjälper vi dig.
6. Tillämplig lag och Tvistlösning
6.1. Svensk lag Alla köp och returer hos Chill Buddy regleras av svensk lag.
6.2. Tvistlösning Eventuella tvister ska i första hand lösas i samförstånd mellan parterna. Om en tvist inte kan lösas, kan du som konsument vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller använda EU ODR-plattformen.